Kamperen

Om met de motor te kunnen kamperen heb je naast een motor en een (motor)camping natuurlijk ook een tent nodig. De keuze hierin is enorm, evenals het verschil in prijs. Als motorrijder zijn twee zaken belangrijk bij een tent: gewicht en grootte van het pakket. Je kunt kiezen voor nylon of lichtgewicht katoen voor het tentdoek. Nylon is over het algemeen lichter van gewicht en geeft een kleiner pakketje. Katoen daarentegen is veel beter ademend en daardoor vaak prettiger om in te zitten / slapen. 

Om te slapen heb je een 'bed' nodig. Een luchtbed is comfortabel maar heeft als nadeel dat het nauwelijks isoleert doordat de lucht in het luchtbed kan circuleren. Een zelfopblazend matje is gevuld met schuim waardoor de lucht stilstaat en prima isoleert, nadeel is dat het wat minder comfortabel is. Voor slaapzakken is de keuze gigantisch, belangrijk is ook hier de isolatiewaarde voor als het wat kouder is. 

Koken kun je op gas of op benzine. Gas is soms wat moeilijker verkrijgbaar in wat minder toeristische gebieden, evenals speciale benzine wat nodig is voor sommige branders. Een benzinebrander die op Euro 95 werkt is dan makkelijker want dat is overal te koop en dat heb je natuurlijk altijd 'op voorraad' in je tank.  

Met een tanktas voor de zware dingen en een paar zijkoffers of zadeltassen kun je al een hoop bagage meenemen. Een waterdichte kanozak achterop maakt het plaatje compleet. Wil je meer spullen meenemen, of een grotere tent, dan is een motoraanhanger heel handig. Natuurlijk kun je de aanhanger en de tent ook combineren door te kiezen voor een vouwwagen.